Begeleiding voor kinderen en jongeren
Voor wie?
Kinderen en jongeren kunnen met allerhande hulpvragen doorverwezen worden naar de psycholoog. Soms komt er een hulpvraag vanuit het kind/jongere zelf, soms gaat het eerder om een hulpvraag vanuit de ouders of de school.
Bij kinderen vanaf 6 jaar kan een begeleiding bij het kind opgestart worden. Bij jongere kinderen wordt vooral via een ouderbegeleiding gewerkt, waarbij ouders handvaten krijgen om met de ervaren moeilijkheden bij hun kind om te gaan.
Met welke moeilijkheden kan je naar de psycholoog?
Afhankelijk van de leeftijd van het kind/de jongere zien we vaak uiteenlopende moeilijkheden naar voor komen.
Peuters/kleuters: Bevinden zich in een fase waarbij ze de wereld ontdekken. Dit gebeurt voornamelijk via hun zintuigen. Deze zintuigen gebruiken ze ten volle tijdens het spelen. Moeilijkheden in deze fase kunnen zich op verschillende manieren uiten:
- Woedebuien & gedragsmoeilijkheden
- Huilen en teruggetrokken gedrag
- Problemen in het eetpatroon (selectief eten, niet willen eten, ...)
- Slaapproblemen
- Enzovoort
Peuters en kleuters die aangemeld worden, zullen voornamelijk aan de hand van speltherapie begeleidt worden. Gezien de ouders een belangrijke opvoedingsrol vertolken, wordt speltherapie aangevuld met oudergesprekken. Op deze manier wordt op zoek gegaan naar hoe het kind op een adequate manier met alle prikkels rondom hem/haar kan omgaan.
Lagere schoolkinderen: Kinderen die naar de lagere school gaan maken een grote ontwikkeling mee. Ze gaan steeds meer sociale interacties aan, ontwikkelen zich intellectueel en gaan op zoek naar hoe ze zich kunnen uitdrukken in hun ruimere context. Ook hier kunnen kinderen moeilijkheden ervaren:
- Problemen met de schoolse vaardigheden (leerproblemen, aandachtstekort,...)
- Uiteenlopende angsten (oa faalangst, sociale angst, ...)
- Moeilijkheden in sociaal contact, teruggetrokken gedrag
- Agressie en woedebuien
- Druk gedrag, impulsiviteit, moeilijk stil kunnen zitten
- Zelfmoordgedachten, depressieve signalen
- Eetproblemen
- Slaapproblemen
- Enzovoort
In deze fase wordt samen met het kind op zoek gegaan naar hoe de problemen van het kind een invloed hebben op zijn/haar leven. Hiernaast wordt op zoek gegaan naar een andere kijk op de problemen, om zo een manier te vinden om terug te functioneren. Ook hier worden gesprekken met het kind aangevuld met oudergesprekken.
Jongeren: Jongeren maken op zich reeds een ingrijpende verandering mee in hun leven. In deze fase gaan ze op zoek naar hun eigen identiteit, ze ontdekken zichzelf en komen los van hun ouders. Zowel voor de jongeren als voor de ouders kan dit een moeilijke periode zijn. Ook lichamelijk ondervinden jongeren heel wat veranderingen: dit kan gepaard gaan met vragen omtrent de seksuele geaardheid, verliefdheid, seksuele verhoudingen in relaties, enzovoort.
Tijdens deze fase zijn er tal van zaken waar een jongere het moeilijk mee kan hebben, dit uit zich veelal in:
- woedebuien, ongehoorzaamheid, druk en opstandig gedrag
- Emotionele moeilijkheden: angst, depressie, weinig zelfvertrouwen, piekeren, faalangst,...
- Alcohol en/of druggebruik
- Moeilijkheden met sociale contacten
- Lichamelijke klachten: buikpijn, hoofdpijn, misselijkheid,...
- Zelfmoordgedachten
- Zelfverwondend gedrag
- enzovoort
Samen met de jongere wordt op zoek gegaan naar welke oplossingen de jongere kan ontwikkelen om terug op een adequate manier met de wereld om te gaan.
Werkwijze:
Kinderen of jongeren kunnen door huin ouders, door een huisarts of op eigen initiatief aangemeld worden. Deze aanmelding gebeurt telefonisch of via mail.
Tijdens het eerste gesprek, ook wel intakegesprek genoemd, worden afhankelijk van de leeftijd van het kind de ouders alleen of samen met het kind uitgenodigd. Vaak komen ouders tijdens het eerste gesprek alleen, om hun zorgen vrijuit te kunnen bespreken. Wanneer jongeren aangemeld worden, kan geopteerd worden de jongere tijdens het eerste gesprek reeds mee te laten komen. Tijdens dit eerste gesprek wordt een algemeen beeld geschetst van de klachten en de positieve kenmerken van het kind/de jongere en zijn gezin.
Na het eerste gesprek vindt er standaard een belevingsonderzoek plaats. Dit zijn drie gesprekken met het kind, waarbij via spel, tekeningen en gesprekken een beeld verkregen wordt van de innerlijke belevingswereld van het kind. Er worden een aantal zaken uitgeklaard en de hulpvragen van het kind/de jongere worden verder in detail bekeken. Er wordt tijdens deze fase (indien relevant) na toestemming van de ouders contact opgenomen met belangrijke derden (school, doorverwijzer, ...)
Tijdens deze fase kan aan ouders gevraagd worden een aantal vragenlijsten in te vullen.
Na verwerking van alle gegevens worden de ouders uitgenodigd voor een adviesgesprek. Dit adviesgesprek kan enkel met de ouders doorgaan, of in aanwezigheid van het kind/de jongere. Hierbij worden de bevindingen uit het belevingsonderzoek vertaald in een mogelijke aanpak in de thuiscontext of tijdens verdere begeleiding.
Wanneer blijkt dat een kind nood heeft aan verdere opvolging, kan therapie bestaan uit:
- Individuele gesprekken
- speltherapie
- ouderbegeleidingen
- vaardigheidstrainingen: sociale vaardigheidstraining, aandacht en concentratie, assertiviteit, ...
Beroepsgeheim:
Als psycholoog zijn we gebonden aan een deontologische code. Alles wat je vertelt binnen de praktijk, is strikt vertrouwelijk. Er mag geen overleg gepleegd worden met derde instanties zonder jouw toestemming. De psycholoog heeft uitzonderlijk wel spreekrecht in noodgevallen. Zelf kan je uiteraard steeds aan om het even wie dingen vertellen over zowel je therapie als je therapeut.
Dit houdt ook in dat wanneer uw kind op gesprek komt, de psycholoog in gesprek met uwzoon/dochter het beroepsgeheim hanteert. De psycholoog mag dan ook geen inhoudelijke informatie aan u verschaffen zonder toestemming van uw kind, behalve wanneer uw kind een gevaar voor zichzelf of derden vormt. Hetzelfde geldt voor de oudergesprekken. De informatie die ouders aan de psycholoog verschaffen mag niet zonder toestemming overgedragen worden aan hun kind.